جاودان با عشق

جاودان با عشق

جاودان با عشق

جاودان با عشق

آرمیچر چیست؟ کاربرد آن چیست؟


افرادی که در صنعت ساختمان کار می کنند، آشکارا با میلگرد واحد و به خصوص مزایای میلگرد واحد آشنا هستند. میلگرد نوعی فلز فولادی است که مهندسان سازه برای افزایش مقاومت ساختمان از آن استفاده می کنند. در واقع آرماتور جزء مهم ساخت و ساز است و استفاده از آن بر کسی پوشیده نیست. به عبارت ساده در میان آهن ساختمانی به خواص و کاربردهای منحصر به فرد آن توجه ویژه ای می شود. در ایران این محصول توسط شرکت های بسیاری مانند فولاد شمس برای رفع نیاز داخلی مهندسین عمران تولید و به فروش می رسد. در این مقاله شما را با کاربردها و مزایای میلگرد ساده آشنا می کنیم.

آرمیچر چیست؟ کاربرد آن چیست؟

میلگرد نامی شناخته شده در صنعت ساختمان است. میلگرد یک محصول فولادی است که مهندسان ساختمان همواره به دنبال تامین این محصول برای افزایش استحکام ساختمان خود هستند. خواص و کاربردهای این محصول در آهن ساختمانی همواره جالب توجه بوده است و در کشور ما تولیدکنندگان بزرگی مانند ذوب آهن اصفهان، فولاد خراسان و فولاد کویر کاشان با بهترین کیفیت فولاد را به بازار داخلی عرضه می کنند.

میلگرد دارای خواص و ویژگی هایی است که آن را از سایر محصولات فولادی متمایز می کند. در واقع این محصول در رده قطعات فولادی بلند در بین مصنوعات آهنی قرار می گیرد. میلگرد در بازار انواع مختلفی دارد و در دو نوع ساده و آلیاژی تولید و عرضه می شود.

آرمیچر ساده و انواع آن

میلگرد دارای خواص و ویژگی هایی است که آن را از سایر محصولات فولادی متمایز می کند. میلگرد جزء مقاطع بلند فولادی است و بین میلگردها قرار می گیرد. به طور کلی میلگرد در دو نوع ساده و آلیاژی ساخته و عرضه می شود. آیا اطلاعاتی در مورد مزایا، معایب و کاربردهای میلگرد ساده و آلیاژی دارید؟ در این مقاله با ما همراه باشید تا با این محصول بسیار مفید آشنا شوید.

در آغاز قرن بیستم، برای اولین بار از آرمیچرهای ساده استفاده شد. در واقع از این محصول به عنوان یکی از مهمترین مصالح ساختمانی در صنعت ساختمان استفاده می شود. توجه داشته باشید که اتصالات انواع مختلفی دارند و بر اساس عواملی مانند ظاهر، جنس و قطر دسته بندی می شوند.

طبقه بندی بر اساس جنسیت

یراق آلات بسته به کاربردشان در اندازه های خاصی ساخته و استفاده می شوند. دسته بندی آرمیچرهای ساده بر اساس جنسیت به شرح زیر است:

• آرمیچر گالوانیزه

• تقویت پلیمری

• آرماتورهای فولادی

• یراق آلات اروپایی

• تقویت با پوشش اپوکسی

• میلگرد با کربن بالا که به آن میلگرد سیاه نیز می گویند.

• میلگرد ترانس که برای مصارف ساختمانی استفاده می شود و در مناطقی که زیبایی اهمیت فوق العاده ای دارد استفاده می شود. این آرماتور زیبایی نهایی را ایجاد خواهد کرد.

طبقه بندی بر اساس ویژگی ها و ظاهر

طبقه بندی آرماتورهای ساده بر اساس خواص و شکل ظاهری آن شامل انواع A1، A2، A3 و A4 می باشد که هر کدام دارای خواص منحصر به فرد و خاصی هستند. میلگرد معمولی در مقایسه با سایر میلگردها از استحکام کششی کمتری برخوردار بوده و یکی از فولادهای ملایم به حساب می آید.

طبقه بندی بر اساس درجه و مدل تولید شده

آنها آرمیچرهای ساده را در انواع مختلف با درجه های مختلف تولید می کنند. برخی از مهم ترین میله های تولید شامل موارد زیر است:

• میلگرد st37

• میلگرد ck45

• میلگرد Mo40

• میلگرد 70cr2

• میلگرد St52

ساختار

مواد اصلی میلگرد ساده از فولاد ساخته شده است. توجه کنید که هیچ پله ای روی آن نیست و شبیه بتون است.

موارد استفاده و مزایای آرمیچرهای ساده

کاربردها و مزایای آرمیچرهای ساده به طور خلاصه شامل موارد زیر است:

1- آرماتور و مقاومت بتن

میلگرد ساده عمدتاً برای تقویت بتن و تقویت سازه ساختمان استفاده می شود. استفاده از آرماتورهای مشابه دستگاه کشش به استحکام و نگه داشتن بهتر بتن کمک می کند. آرماتور بندی بتن یکی از مزیت های اصلی آرماتوربندی ساده است.

مزایای تقویت ساده

2- خم شدن و انعطاف پذیری

میلگرد ساده به دلیل قطر کم از انعطاف پذیری خوبی برخوردار بوده و در مواقع نیاز به خم کاری بسیار کارآمد بوده و به راحتی خم شده و قابل انعطاف می باشد. در نتیجه می توان به راحتی در شرایط خاص از آن استفاده کرد.

3- دمای مناسب را تنظیم کنید

در آرماتورهای ساده بتن و فولاد مورد استفاده، ضریب مقاومت حرارتی بالایی دارند. در نتیجه ضریب بالای بتن یکی از عواملی است که منجر به استفاده از میلگرد در ساخت و ساز شده است. استفاده از میلگردهای ساده در ساخت و ساز به این معنی است که میزان حرارت و تغییرات دما به حداقل برسد که این یک ویژگی مثبت است.

یراق آلات در انواع مختلفی تولید و در بازار به فروش می رسد. این محصولات برای استفاده در صنعت ساختمان بسیار مفید بوده و به تقویت و استحکام بتن کمک می کند.

روش تولید میلگرد

میلگرد به عنوان یک محصول نهایی فولادی از محصولات مسطح نیمه تمام مانند صفحات، بلوک، بلوک، بلوک یا بلوم تولید می شود. روش اصلی تولید میلگرد نورد گرم، تولید میلگرد تک یا آلیاژی در چند مرحله می باشد.

روش تولید آرماتورهای ساده و آلیاژی به طور کلی یکسان است، اما با توجه به اینکه در حین عملیات باید عناصر آلیاژی اضافه شوند، تعداد مراحل تولید در دو نوع آرماتور ساده و آلیاژی متفاوت است.

تفاوت بین تقویت ساده و آلیاژی

آرماتورهای منفرد معمولاً با داشتن سطح مقطع بدون شیارهای سطحی و سطح کاملاً مسطح بدون الگو مشخص می شوند. اما در این مقاله میلگرد ساده به معنای میلگرد با ترکیبی از کربن ساده و فولاد غیر آلیاژی است. ترکیب میلگرد تک معمولاً از فولاد تک کربنی تشکیل شده است که استفاده از آن را با میلگرد آلیاژی متفاوت می کند. میلگرد بدون نقش و نگار تولید محدودی دارد و فقط در کلاس A 1 تولید می شود.

همانطور که از نام آن پیداست، میلگرد آلیاژی از فولاد آلیاژی ساخته شده است. این نوع آرماتورها به دو صورت آجدار و غیر آجدار تولید می شود. با توجه به استفاده از آرماتور مورد نظر از آلیاژهای مختلفی در ساختار ترکیب شیمیایی آرماتور استفاده می شود.

مزایا، معایب و استفاده از آرماتورهای ساده (بدون آلیاژ)

فولاد غیر آلیاژی فولادی است که در ساخت آن از عناصر آلیاژی استفاده نشده است و عناصر غالب آن آهن و کربن است. یکی از زمینه های مهم استفاده از فولادهای غیر آلیاژی، صنعت ساختمان است که به آن فولاد سازه ای نیز می گویند. در میان میلگردهای مورد استفاده در پروژه های ساختمانی، میلگرد غیر آلیاژی یکی از مهمترین ابزار و مصالحی است که مهندسین عمران و مدیران ساختمان بر آن تاکید دارند. به میلگرد غیر آلیاژی میلگرد سیاه نیز می گویند.

اجزای آرمیچر آهنی عبارتند از کربن، سیلیکون، منگنز، فسفر و گوگرد. اصل اساسی در استفاده از آرماتور به عنوان آرماتور در بتن، چسبندگی بین آرماتور و بتن است که باعث افزایش مقاومت سازه در برابر نیروهای خارجی مانند زلزله می شود. حال اگر میلگرد چسبندگی کافی بین خود و بتن نداشته باشد، نوع میلگرد را تغییر می دهند.

استفاده از میلگرد سیاه رنگ که ترکیبی از فولاد غیر آلیاژی است و مقاومت کمی در برابر زنگ زدگی و خوردگی دارد در محیط های خورنده و مناطق زلزله خیز مناسب نبوده و یکی از معایب آن محسوب می شود. اما استفاده از این میلگرد در محیط‌های کم رطوبت به دلیل استحکام کافی، جوش‌پذیری خوب و هزینه‌ی مناسب، سودمند است. از دیگر کاربردهای میلگرد آهنی می توان به استفاده از آن در بخش های کمتر مهم ماشین آلات، لوازم خانگی و صنایع هوافضا و حمل و نقل ریلی اشاره کرد.

https://weheartit.com/foolad2630

https://worldcosplay.net/member/1097720

https://www.indiegogo.com/individuals/30790332

https://list.ly/list/7mHe-khryd-mylgrd-st52?make_list_mode=true

http://80.82.64.206/user/foolad2630

https://replit.com/@foolad2630

https://answerpail.com/index.php/user/foolad2630

https://letterboxd.com/foolad2630/

https://www.kiva.org/lender/ilzsc3287

https://slides.com/foolad2630

https://visual.ly/users/jowin34481/portfolio

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.